-
Hur ser utmaningarna och möjligheterna ut för cykelturismen?
I anslutning till Cykelmässan i Göteborg genomfördes för första gången Cykelturismdagarna. Huvuddelen var en seminariedag på fredagen med ett flertal talare under olika rubriker.
(För den som inte orkar/hinner läsa allt finns en kort sammanfattning längst ned)
Den svenska cykelturismen är på frammarsch
Först ut var Ulf Backeus från Visit Dalarna och Biking Dalarna som berättade att Dalarna var tidigt ute med Mountainbike och har 19 cykelområden. Man har också infört ett gemensamt skyltsystem i hela Dalarna. Nu är nästa steg att utveckla leisurecyklingen och skapa lokala cykelleder enligt Trafikverkets riktlinjer.
Den svenska cykelturismen är helt klart på frammarsch och är på väg mot ett genombrott. Alltfler långa cykelleder etableras och nu knyts de också ihop, som Kattegattleden och Sydostleden i Skåne. Längre norrut, från Bergslagen/Dalarna och norrut är det främst mountainbikefokus. En anledning till detta är svårigheten att få till sammanhängande cykelleder. På 2+1-vägar får man nämligen inte cykla och ju längre norrut man kommer desto färre alternativa vägar finns att tillgå. Helt enkelt på grund av geografin och att det är glest befolkat.
En nyckelfråga för utvecklingen av cykelturismen är möjligheten att kunna ta med cykel i kollektivtrafiken. Att det nästan inte är tillåtet på något transportslag är en bromskloss.
Paketering är modellen
Katarina Bergstrand från Sweden by bike pekade på att paketering är något som verkligen fungerar. Hos dem ökar bokningarna av cykelpaket stadigt. Den största målgruppen är 35-44-åringar.
Bengt Een som driver Bed&Bike på Öckerö i Göteborgs skärgård, berättade att deras cykelpaket är väldigt populära och här är målgruppen par i åldern 55+ och i många fall även singeldamer. Han pekade på att det är viktigt att hitta sin målgrupp och fokusera på den.
När man startar verksamhet som cykelturismentreprenör ska man inte börja med alltför komplexa produkter. Gör det ”plain and simpel” till att börja med och bygg sedan på med kombinationer av olika aktiviteter om kunderna efterfrågar det. Platsen är viktig så det är den man ska man utgå ifrån och fråga sig vad man har som är unikt och bygga utifrån det. Bengt påpekade också hur viktigt värdskapet är. Att man möter varje individ och bjuder på sig själv.
Katarina Rönnbacka Nybäck från Bergslagen cycling och Bike in Bergslagen lyfte också fram att kunderna vill ha ett paketerat erbjudande. Hon har fokus på mountainbike i sin verksamhet och arrangerar dels läger, främst för tjejer, men paketerade turer ökar. Här har hon byggt upp verksamheten från att man utgår från en nod och gör olika turer därifrån (som en blomma) men kommer alltid tillbaka till samma utgångspunkt vid dagens slut.
Cykelvänligt boende med möjlighet att låsa in sin cykel är också en viktig faktor för att få fler av dem som är inbitna cyklister och har investerat stora pengar i sin utrustning skall turista med den.
Sverige kan bli världsledande
Sverige har potential att bli världsledande inom cykling och cykelturism, men helt mogna är vi inte än. Som det är nu har vi svårt att möte kraven från utländska turoperatörer. Om man ska kunna ta emot en utländsk grupp krävs det stora investeringar i cyklar. Som bekant kostar ju bra cyklar en del och skall det vara eldrivna som många är vana vid idag så handlar det om 20-30.000 kronor per cykel, minst.
Suzanne Gadd som cykeldestinationsutvecklare och har jobbat en del med Kattegattleden lyfte fram att det är viktigt att beskrivningar och tips från destinationer måste vara anpassade efter målgruppen cyklister. Kattegattleden har tagit fram en film för att visa besöksmål och aktörer längs leden hur man tar hand om en cykelturist på ett bra sätt, vilket har varit mycket uppskattat. Hon nämnde också att mat är en bra ”inkastare” – cyklister är aktiva och behöver äta och där man äta är man också benägen att göra annat som att shoppa eller göra någon aktivitet. Här är det också viktigt att man samverkar för att maximera besökarens upplevelse och hon tryckte på att ”tillsammansskap” och samverkan är viktigt. Det är Falkenberg ett bra exempel på. Hon tyckte också att man skall gå ut med varje säsongs karaktär och bygga på den, vara tydliga med Vår och Höst, istället för att försöka förlänga sommarsäsongen.
Sist men inte minst – Glöm inte målgruppen svenskar!
Cykling och natur-/kulturturism
Nästa punkt på programmet var cykling i relation till natur- och kulturmiljöer, där det både finns möjligheter och problem. Jörel Holmberg från Länsstyrelsen i Västra Götaland visade på problem man haft i naturreservatet Änggårdsbergen som ligger väldigt stadsnära i Göteborg. Området används flitigt av göteborgarna för både promenader, motionslöpning och nu även av cyklister vilket har skapat vissa konflikter. Nu har man på olika håll börjat titta på att inte bara skapa vandringsleder utan även skapa förutsättningar för cykling. I vissa reservat kan det till och men vara bra att det cyklas.
Det kan också behövas en översyn av Allemansrätten utifrån de nya förutsättningar som dagens teknik och samhällsutveckling har skapat. Exempelvis kan det vara värt att påminna om att det är tillåtet att gå och cykla i naturen, men allemansrätten tillåter inte att man använder elcykel (då det är ett motorfordon).
Angela Hellryd Dahlén, affärsutvecklare på Statens Fastighetsverk (SFV) berättade att de har 2.300 fastigheter och äger 1/7 av Sveriges yta och är Sveriges största fastighetsägare inom besöksnäringen. Hon menade att cykelturism också kan vara kulturturism. SFV vill gärna komma in tidigt i processer i det här sammanhanget och påminde om att de sitter på fantastiska historier som man kan skapa storytelling runt.
Vad kan stat och kommun, göra?
Mobilitet och samhällsplanering var nästa punkt på programmet. Magnus Jacobsson från Boverket inledde med att berätta att Boverket ger kunskap och vägledning till kommuner. Cykling är en viktig del i den hållbara stadsutveckling som pågår och här jobbar Boverket med att ”elda på” kommunerna att jobba med frågan.
Här kom Katarina Rönnbacka Nybäck, som var sidekick till moderatorn, in och tog upp det offentligas roll? Vad kan stat och kommun, göra?
Viktigt att lederna sköts, vilket är kommunernas ansvar, men här behöver man stöd från regionen och staten. Man kan också komma till en punkt där man måste börja ta betalt för användningen av vissa cykelleder. Tidigare nämndes också att ”det offentliga”, tjänstemän och politiker, måste ut och själva ”vara” cyklister. Det är först då man ser behov och problem.
Ett problem är, som också nämnts tidigare, att det byggs alltfler 2+1-vägar och då behöver/borde man bygga cykelleder på dessa sträckor. Problemet är dock att för att det skall bli bra ur ett cyklistperspektiv bör inte dessa gå i direkt anslutning till bilvägen. Då blir det dels ett separat projekt och dels ska de anläggas på annan mark.
Caroline Mattson från Trivector Traffic lyfte fram att man måste förenkla för cykelturisten, exempelvis genom anpassad standard, utformning och skyltning av cykelleder. Cyklisterna skapar intresse för landsbygden och det är något man måste ta vara på. Även hon pekade på vikten av samverkan mellan aktörer men även inom kommuner. Som exempel på bra cykelkommuner nämnde hon Karlstad och Växjö, men det finns fler.
Ett problem som Michael Kuocky från Kuocky & partners nämnde var att när man skall bygga ut infrastrukturen för cyklister så prioriteras cykelpendlig, inte cykelturism.
Cyklingens nytta för handeln
Ett annat intressant område att koppla till cykling är handeln. Louise Bergström från Sweco lyfte fram hur butikshandeln i städerna kan gynnas av det ökade cyklandet. Cykelresande är yteffektivt (kräver inga stora parkeringar), det finns helt enkelt plats för fler kunder. Det skapar liv och rörelse i städerna och när man byter bilen mot cykel är man mindre benägen att åka till köpcentra utanför städerna.
Det finns en vilja och ambition i städerna att förbättra för cyklister men infrastrukturen har blivit underdimensionerad för att man har underestimerat utvecklingen av gång- och cykelresor.Lena Dahlerup, VD för Innerstaden Göteborg AB, menade att man har insett att man måste vara en attraktiv cykelstad och nämnde som exempel att man tittar på möjligheten att bygga cykelparkeringar under tak, kanske till och med inomhus! Antalet lånecyklar kommer att öka och hon visade på Holland där cykling är så stort att man till och med har cykelmotorvägar. Hon nämnde också en annan faktor som gynnar butikshandeln i städerna kopplat till cyklister, nämligen att de moderna och effektiva transport- logistik- och leveranslösningar som kommer snabbt nu i våra storstäder (se vår artikel om Swooosh2019) öppnar möjligheter för att shoppa cyklandes utan att behöva hänga cykeln full med shoppingkassar.
Undersökningar har visat att gående, cyklister och kollektivtrafikanter spenderar 40% mer än bilister och i Tyskland har bilfria zoner givit ökad omsättning i butikerna.
Cykeln i den svenska besöksnäringen
När det var Anna Hags, från Svensk Turism, tur att ge sin syn på cykelturismen lyfte hon fram den både som anledning och medel att öka turismen i och till Sverige. Här är närmarknaden viktigast, och mest hållbar dessutom.
Hon berättade att Svensk Turism nu jobbar på en ny besöksnäringsstrategi som ska vara lite smartare med fler kortare mål längs vägen. Målet är att besöksnäringen skall vara den mest framgångsrika näringen i Sverige och 2045 ska vi vara världens mest hållbara besöksnäring.
Johan Engström, som jobbar med naturturism på Turistrådet Västsverige, pekade på att vi i Sverige har allt det som efterfrågas ute i världen – natur, tystnad, nedkopplat. Han menade att kommunerna måste jobba på ett nytt sätt och samverkansfrågan är oerhört viktig. Gräv där du står! Vad finns hos oss? Vad kan vi förädla?
Hur kan landsbygden ta hjälp av cykelturismen?
Hur tar man vara på att kraven på ökad hållbarhet gör den svenska landsbygden mer attraktiv för turism? Det var nästa fråga och här berättade Daniel Melin, fritidsfiskesamordnare på Jordbruksverket, om den framgångsrika satsningen på fisketurism. De paralleller han drog med cykelturismen var framför allt att överenskommelser med markägare är viktigt. Och framför allt att nyckeln till att lyckas är paketering, paketering, paketering.
Emelie Romland från Hela Sverige skall leva, som är en opinionsbildande organisation för den svenska landsbygden, poängterade att landsbygden är ”luckorna mellan städerna” och de behövs också. Dock kämpar de med ett antal utmaningar som att finansiering (från statligt håll) ofta baseras på antal invånare, men ingen hänsyn tas till avstånd, befolkningsgleshet och stora ytor vilket självklart drabbar kommuner med litet invånarantal (men långa vägar/cykelleder). Samtidigt är utvecklingen med fokus på hållbarhet positiv då det talar för att binda ihop stad och landsbygd på ett naturligt sätt och då kan cykelturismen spela en viktig roll och skapa fler arbetstillfällen.
Cykel och politik
Hur det ser ut för cyklisterna i det politiska landskapet, berättade Klas Elm, VD för Svensk Cykling som kom direkt från Cykelriksdagen nere på Cykelmässan tillsammans med Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet. Där fanns det en generell samsyn bland politikerna att man vill ha mer cykling. Markåtkomst var en viktig fråga och alla var för att separera allmän väg och cykelväg. Lars tryckte på att nu när alla politiker vill främja cykling gäller det att få dem att gå från ord till handling! Vid infrastrukturinvesteringar missgynnas ofta cykel trots att investeringsbeslut skall grundas på samhällsekonomisk nytta. Nu planerar man prognosstyrt vilket inte gynnar cyklingen, det borde istället vara målstyrt. Vad vill man uppnå? undrade Lars Strömgren. Här kom man också tillbaka till den viktiga frågan Cykel på tåg. Klas’ svar på det var att det egentligen inte händer någonting. Dock finns det ett EU-direktiv som är nära beslut och som säger att alla tåg skall kunna ta åtta cyklar per tåg, men det gäller bara nya och renoverade tåg. Dessutom skall det gå genom byråkratins kvarnar och det kommer att finnas undantag, så det ligger långt från genomförande.
Statens satsningar på turism
Christina Rådelius från Tillväxtverket berättade om statens satsningar på turism rent generellt och där tror man mycket cykelturismen utveckling (även vandring är ett område med positiv utveckling). Hon lyfte fram Sveriges fina position i världen på området och den otroliga potentialen där man ser en kraftig ökning av både levnadsstandard och resande globalt vilket ger en stor tillväxtpotential i de internationella besökarna. Samtidigt kan klimatfrågan skapa möjligheter på hemmamarknaden och mer närliggande utlandsmarknader. Christina trodde också att utvecklingen och intresset för cykelturism kommer att göra att Tillväxtverket kommer att få ett uppdrag som handlar om just detta område.
Summering och utdelning av utmärkelse
Några saker som togs upp i den avslutande summeringen var att det finns en stor potential i de 300.000 kilometer grusväg som finns i landet då konceptet ”Gravel Grinding”, att cykla på grusvägar, växer. Att en cykelturist stannar längre och spenderar mer på en destination. Att det är svårt att hitta bra cyklar att hyra. Det har saknats en cykelturismguideutbildning, men det kommer att startas inom kort av Biking Bergslagen, så där finns en lösning på det.
Avslutningsvis delades pris ut till Årets cykelturismmagnet som blev Cykla i Skåne.
Sammanfattning
- Platsen är viktig och även värdskapet
- Kunderna vill ha allt paketerat
- Möjligheten att kunna ta med cykel i kollektivtrafiken en nyckelfråga och bromskloss.
- Svårt att hitta bra cyklar att hyra.
- Börja inte med alltför komplexa produkter. Gör det ”plain and simpel” till att börja med och bygg sedan på med kombinationer av olika aktiviteter om kunderna efterfrågar det.
- Cykelvänligt boende med möjlighet att låsa in sin cykel.
- Beskrivningar/tips från destinationer måste vara anpassade efter målgruppen cyklister.
- Kattegattleden har tagit fram en film för att visa besöksmål och aktörer längs leden hur man tar hand om en cykelturist på ett bra sätt
- ”Tillsammansskap” och samverkan är viktigt. Det är till exempel Falkenberg bra på.
- Mat är en bra ”inkastare” – cyklister är hungriga
- Man skall gå ut med varje säsongs karaktär och bygga på den, vara tydliga med Vår och Höst, istället för att försöka förlänga sommarsäsongen.
- Cyklister shoppar mer än bilburna i butiker med citylägen.
- En cykelturist stannar längre och spenderar mer på en destination
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-