-
Informationsbrev från Svensk Turism AB – Mars 2020
Svensk Turism börjar nu inrätta sig i sin nya roll där man inte längre är delägare i Visit Sweden men fortfarande samlar ett stort antal viktiga aktörer i näringen. Den främsta uppgiften är nu att vara huvudman för den nationella strategin för svensk besöksnäring. Men också att vara ett forum för den strategiska utvecklingen av besöksnäringen.
Nu har man också fått uppdraget att bygga upp den samverkansarena som regeringen beslutade om i höstas och som finansieras via Tillväxtverket. Projektledare för det arbetet är Ola Lindgren Nilsson som Turismnytt berättat om tidigare, läs den artikeln här.
Svensk Turism har nu skickat ut ett informationsbrev som man avser skall komma ut regelbundet. För att ge det lite extra spridning återger vi det i sin helhet nedan.
Informationsbrev från Svensk Turism AB – Mars 2020
Ordförande Susanne Andersson har ordet
I dessa extraordinära tider när Corona-pandemin breder ut sig och ingen vet när den kommer att avta har besöksnäringens företag hamnat i ett mycket allvarligt läge.
Besöksnäringens arbetsgivar- och branschorganisationer Visita, Svensk Handel och Transportföretagen arbetar i fullt krisläge. Med fokus på att tillsammans med regering, fackliga parter och Fastighetsägarna hitta lösningar för företagen att överleva när konsumtion och resor har tvärbromsat. Kraftiga stödåtgärder sätts in men vi befarar att det inte kommer att räcka. En långvarig lågkonjunktur väntar.
Vikten av samverkan är större än någonsin och Svensk Turisms långsiktiga arbete kommer att fortsätta och intensifieras i den pågående krisen. Just nu pågår ett arbete för att omstrukturera ägandet i Svensk Turism, utveckla en samverkansarena och slutföra arbetet med Visit the Future så att en ny strategi för näringen kan utformas.
Vi ser förstås att erfarenheterna från den pågående pandemin kommer att kräva mycket mer än det som hittills jobbats fram inom Svensk Turism.
Ta hand om er!
Källa: Svensk Turism ABSvensk Turisms förändrade verksamhet
Svensk Turism har vid en extra bolagsstämma i december 2019 beslutat om att lämna sitt delägarskap i Visit Sweden. Vilket innebär att staten sedan årsskiftet är ensam ägare i Visit Sweden AB.
Svensk Turism uppgifter handlar från och med 2020 om att vara huvudman för ”Nationell strategi för svensk besöksnäring”, utgöra kärnan i Visit Swedens kommande Advisory Board och utgöra ett forum för den svenska besöksnäringens strategiska utveckling.
Svensk Turisms styrelse har gett Clemens Wantschura, Senior Advisor hos Visita, i uppdrag att se över bolagets ägarstruktur och fortsatta finansiering. Ett förslag till ny ägarstruktur kommer presenteras på bolagsstämman som kommer att genomföras innan juni månads utgång. Innan dess kommer ett nytt förslag att förankras hos aktieägarna.
Samverkansarenan
I november 2019 meddelade regeringen att man avsåg finansiera uppbyggnaden av en samverkansarena som ska ägas och drivas av besöksnäringens aktörer. Beslutet är i linje med det som besöksnäringsutredningen lyfte fram och som stöds av näringens samtliga aktörer.
Tillväxtverket finansierar uppbyggnaden. Svensk Turism har utsett Ola Lindgren Nilsson till projektledare för att tillsammans med Linn Uggerud och styrelsen utforma den nya samverkansarenan. Ola är VD för Sörmlands Turismutveckling AB (STUA) och ledamot i Svensk Turisms styrelse. Olas uppdrag att etablera arenan ska vara slutfört senast sista november i år.
Syftet med samverkansarenan är att bidra till näringens långsiktiga utveckling. Arenan ska företräda besöksnäringens intressen, inklusive dess små och medelstora företag, formulera näringens behov och ha en drivande roll i näringens utveckling. Arenans främsta uppgift blir att realisera den strategi som just nu arbetas fram inom Svensk Turism. Men även tydliggöra vem som gör vad i olika insatser.
Eftersom Svensk Turism redan idag företräder näringen och är en plattform för turismen i Sverige, ser vi det som lämpligt att vi blir grunden för det bygge av samverkan som arenan ska utgöra i framtiden. Vi vill samla hela besöksnäringen och bidra till en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring i Sverige. Byggd på företagens behov och möjligheter, i samverkan med det offentliga.
Visit the Future och näringens strategi
Svensk Turisms framtidsprojekt Visit the Future har pågått sedan 2017. I första fasen (2017-2018) genomfördes en gedigen omvärldsbevakning som analyserade de stora, globala utmaningarna ur ett turism- och besöksnäringsperspektiv.
Slutsatserna från denna kunskapsinhämtning kompletterades med ett antal ”think tanks” under 2018-2019 där experter, branschföreträdare, företagare, myndigheter och personer från helt andra branscher deltog för att bredda kunskapen inom områden som digitalisering, hållbara transporter, business intelligence, turism i landsbygd m.m.
All den kunskap som samlats inom Visit the Future kommer att ligga till grund för besöksnäringens nya strategi. Svensk Turism har tillsatt en strategiarbetsgrupp med experter från bransch- och främjarorganisationer. De kommer inom kort att lämna sina rekommendationer till Svensk Turisms styrelse för hur Visit the Future bör tas vidare.
Organisation
Med det utökade uppdraget som tillkommit genom samverkansarenan så är vi nu tre personer som jobbar för Svensk Turism.
Linn Uggerud, ordinarie projektledare är tillbaka på deltid. Hon kommer i huvudsak att arbeta med samverkansarenan och vissa andra uppgifter för Svensk Turism. Ola Lindgren Nilsson ansvarar för uppbyggnaden av samverkansarenan. Men han organiserar också arbetet inför en ny strategi och vem som ska göra vad. Anna Hag är utlånad från Visita och jobbar tills vidare 60 procent för Svensk Turism och då främst Visit the Future.
Vi tar alla tre gärna emot inspel kring de pågående processerna i Svensk Turism.
Följ oss på hemsidorna www.svenskturism.se och www.visitthefuture.se
- Text: Svensk Turism AB
- Foto: Svensk Turism AB
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-