-
Krönika – Om coronaviruset och hur det påverkar svensk besöksnäring
Hur kommer svensk besöksnäring att påverkas?
I dessa dagar när Coronaviruset verkar ha gjort sitt definitiva intåg i Europa kan man fundera lite på hur det kommer att påverka den svenska besöksnäringen. Till att börja med är det ju självklart beklagligt för dem som drabbas av sjukdomen som sådan, men för alla oss andra är det viktigt att sjukdomen/epidemin/smittan sätts i rätt perspektiv. Vi kan konstatera att vi i Sverige i skrivandes stund har ett drygt tiotal konstaterade fall, vilket är drygt ett på miljonen och här har vi bra system för att hålla koll på smittvägar och att isolera dem som är sjuka eller potentiellt smittade. Den stora risken ligger i att det förlamar hela samhället för att resandet minskar och många är oroligare än de behöver vara. Ur ett strikt inhemskt besöksnäringsperspektiv behöver det inte betyda något tapp alls om vi har tur. Kanske kan vi dra nytta av situationen istället – vi tappar resande från andra länder men kanske tar igen det på inhemskt resande.
Uteblivna utländska besökare kan ersättas av svenska
Den första och tydligaste effekten som redan är ett faktum, är att besökarna från Kina helt uteblir. Den här tiden på året har det marginell påverkan och även om det är en nationalitet som ökar kraftigt utgör de inte mer än 2-3 procent av det totala antalet besökare 2019. Besökare från Iran och Italien kan vi också räkna bort, men fortfarande pratar vi om marginella andelar. Visst kan det ändras och skulle exempelvis alla norrmän eller tyskar utebli, då blir det ett rejält avbräck. Samtidigt blir alltfler svenskar oroliga för att resa till stora metropoler ute i Europa och världen och kanske då väljer en weekend på en herrgård i Värmland eller Västmanland istället. Eller varför inte att upptäcka en norrländsk metropol som Umeå eller Skellefteå eller en medelstor världsarvsstad i södra Sverige som Karlskrona.
Hur påverkar begränsat tjänsteresande?
Självklart ser vi en jobbig period framför oss, för i synnerhet flygbolag och hotell, med färre resenärer/gäster rent generellt men framför allt när företagen lägger restriktioner på sina anställdas tjänsteresor. Anmärkningsvärt i sammanhanget är att ett av de första företagen att gå ut publikt med att de begränsar resandet för sina anställda är SJ. Deras anställda får tillsvidare inte resa utanför Norden. Förhoppningsvis passar en del företag på att istället göra den där tjänsteresan i Sverige som har blivit nedprioriterad. Hur kan vi påverka dem att göra det?
Mässor får ta första och värsta smällen hittills
En annan del av branschen där effekten kan märkas väldigt snabbt är mässorna. Är det rätt att ställa in en stor, och för en hel bransch viktig mässa, som bilsalongen i Génève nästa vecka som det kom besked om i fredags? Det är stora investeringar som går om intet och till en början valde ITB i Berlin att, i samråd med tyska hälsomyndigheter, definiera ett antal riskgrupper som helt enkelt inte släpps in på mässan och övriga måste fylla i en deklaration för att släppas in. På fredagskvällen kom dock besked att även ITB ställs in då man bedömde det som omöjligt att uppfylla de krav delstatsmyndigheterna ställde. Bland annat krävde man att varje deltagare (utställare och besökare blir ju det på en mässa) skulle bevisa att man inte var från eller hade kommit i kontakt med någon som var från ett specificerat riskområde eller kunde tänkas ha varit i kontakt med någon smittad med Coronaviruset. En kontakt med Visit Sweden i fredags gav vid handen att man in i det sista hade för avsikt att delta på mässan med Sverigemontern, men inväntade besked från ITB. Nu blev det alltså inget med det.
Vi får hoppas att epidemin bromsas ned och kanske blir det som med ”vanlig influensa” att smittspridningen minskar när våren kommer. Alldeles oavsett gäller det att inte lamslås utan hitta kreativa möjligheter att minska de negativa effekterna.
Läs också Emma Håkanssons krönika som också tar upp ämnet – här
Här kan ni läsa ITBs information om den inställda mässan och hur de resonerade innan
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby (arkivbild från en tidigare mässa)
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-