-
Krönika – Om coronaviruset och hur det påverkar svensk besöksnäring
Hur kommer svensk besöksnäring att påverkas?
I dessa dagar när Coronaviruset verkar ha gjort sitt definitiva intåg i Europa kan man fundera lite på hur det kommer att påverka den svenska besöksnäringen. Till att börja med är det ju självklart beklagligt för dem som drabbas av sjukdomen som sådan, men för alla oss andra är det viktigt att sjukdomen/epidemin/smittan sätts i rätt perspektiv. Vi kan konstatera att vi i Sverige i skrivandes stund har ett drygt tiotal konstaterade fall, vilket är drygt ett på miljonen och här har vi bra system för att hålla koll på smittvägar och att isolera dem som är sjuka eller potentiellt smittade. Den stora risken ligger i att det förlamar hela samhället för att resandet minskar och många är oroligare än de behöver vara. Ur ett strikt inhemskt besöksnäringsperspektiv behöver det inte betyda något tapp alls om vi har tur. Kanske kan vi dra nytta av situationen istället – vi tappar resande från andra länder men kanske tar igen det på inhemskt resande.
Uteblivna utländska besökare kan ersättas av svenska
Den första och tydligaste effekten som redan är ett faktum, är att besökarna från Kina helt uteblir. Den här tiden på året har det marginell påverkan och även om det är en nationalitet som ökar kraftigt utgör de inte mer än 2-3 procent av det totala antalet besökare 2019. Besökare från Iran och Italien kan vi också räkna bort, men fortfarande pratar vi om marginella andelar. Visst kan det ändras och skulle exempelvis alla norrmän eller tyskar utebli, då blir det ett rejält avbräck. Samtidigt blir alltfler svenskar oroliga för att resa till stora metropoler ute i Europa och världen och kanske då väljer en weekend på en herrgård i Värmland eller Västmanland istället. Eller varför inte att upptäcka en norrländsk metropol som Umeå eller Skellefteå eller en medelstor världsarvsstad i södra Sverige som Karlskrona.
Hur påverkar begränsat tjänsteresande?
Självklart ser vi en jobbig period framför oss, för i synnerhet flygbolag och hotell, med färre resenärer/gäster rent generellt men framför allt när företagen lägger restriktioner på sina anställdas tjänsteresor. Anmärkningsvärt i sammanhanget är att ett av de första företagen att gå ut publikt med att de begränsar resandet för sina anställda är SJ. Deras anställda får tillsvidare inte resa utanför Norden. Förhoppningsvis passar en del företag på att istället göra den där tjänsteresan i Sverige som har blivit nedprioriterad. Hur kan vi påverka dem att göra det?
Mässor får ta första och värsta smällen hittills
En annan del av branschen där effekten kan märkas väldigt snabbt är mässorna. Är det rätt att ställa in en stor, och för en hel bransch viktig mässa, som bilsalongen i Génève nästa vecka som det kom besked om i fredags? Det är stora investeringar som går om intet och till en början valde ITB i Berlin att, i samråd med tyska hälsomyndigheter, definiera ett antal riskgrupper som helt enkelt inte släpps in på mässan och övriga måste fylla i en deklaration för att släppas in. På fredagskvällen kom dock besked att även ITB ställs in då man bedömde det som omöjligt att uppfylla de krav delstatsmyndigheterna ställde. Bland annat krävde man att varje deltagare (utställare och besökare blir ju det på en mässa) skulle bevisa att man inte var från eller hade kommit i kontakt med någon som var från ett specificerat riskområde eller kunde tänkas ha varit i kontakt med någon smittad med Coronaviruset. En kontakt med Visit Sweden i fredags gav vid handen att man in i det sista hade för avsikt att delta på mässan med Sverigemontern, men inväntade besked från ITB. Nu blev det alltså inget med det.
Vi får hoppas att epidemin bromsas ned och kanske blir det som med ”vanlig influensa” att smittspridningen minskar när våren kommer. Alldeles oavsett gäller det att inte lamslås utan hitta kreativa möjligheter att minska de negativa effekterna.
Läs också Emma Håkanssons krönika som också tar upp ämnet – här
Här kan ni läsa ITBs information om den inställda mässan och hur de resonerade innan
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby (arkivbild från en tidigare mässa)
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-