-
Ligula Hospitality Group miljödiplomerat enligt Svensk Miljöbas
Ligula Hospitality Group har uppnått Svensk Miljöbas samtliga krav för miljödiplomering. Miljödiplomeringen bekräftar att verksamheten har konkreta verktyg och ett väl fungerande miljöledningssystem för ett effektivt och fortsatt långsiktigt miljöarbete framåt.
Har ett fungerande miljöledningssystem
Ligula Hospitality Group har miljödiplomerats enligt Svensk Miljöbas kravstandard. Ligula valde under 2019 att lämna tidigare miljöprogram, Green Key, för att sätta upp ett eget miljöledningssystem.
Efter att ha blivit granskade och godkända på samtliga kriterier har kedjan nu erhållit en Miljödiplomering. Miljödiplomeringen bekräftar att verksamheten har såväl de konkreta verktygen som ett väl fungerande miljöledningssystem för ett effektivt och fortsatt långsiktigt miljöarbete framåt.
Bygger på en nationell kravstandard
Miljödiplomeringen bygger på en nationell kravstandard framtagen av Svensk Miljöbas. Standarden baseras på grundkraven i de mer kända miljöledningssystemen ISO 14001 och EMAS och kommer verka som grund för effektivisering och systematisering av verksamhetens fortsatta miljöarbete.
Certifieringen ställer även krav på verksamhetens fortsatta arbete med planering, uppföljning och åtgärder som kan ligga till grund för verksamhetens minskade miljöbelastning.
”Ligula Hospitality Group har en lång erfarenhet av att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor. Miljödiplomeringen är ytterligare ett bevis på ett än mer strategiskt och samordnat sätt att arbeta med miljöfrågorna i vår verksamhet. Nu är det viktigt att vi fortsätter vårt arbete för en långsiktig hållbar utveckling och Miljödiplomeringen har gett oss en bra bas och god struktur i det fortsatta miljöarbetet.” Säger Linda Johnsson, HR och Hållbarhetschef, Ligula Hospitality Group.
- Text: Ligula Hospitality Group
- Foto: Ligula Hospitality Group
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-