-
Nu är de igång – Höstens YA-utbildningar!
I nära samverkan med företag och organisationer genomför YrkesAkademin Yrkeshögskola affärsutvecklande utbildningar för besöksnäringen på fyra strategiska platser i landet – Dalarna, Gotland, Höga Kusten och Åre.
Det är nätbaserade yrkeshögskoleutbildningar (Yh) med fysiska träffar på respektive ort och nu har två av dem startat upp för terminen. De återstående två startar i januari (utbildningen Höga kusten, Örnsköldsvik) respektive april (utbildningen i Åre).
Utbildningen Affärsutvecklare Besöksnäring bidrar med spetskompetens till besöksnäringen utanför storstadsregionerna och kommer att tillföra många nya kompetenta personer som branschen så väl behöver. Detta är också något att ha i åtanke om ert företag behöver kompetensförstärkning under en kortare period eller för ett specifikt projekt. Då kan en LIA-praktikant från utbildningen vara den perfekta resursen samtidigt som ni bidrar till att den studerande får insikt i, och erfarenhet från, ett företag i branschen.
Uppstart för utbildningen på Gotland i Slite
Vid utbildningsstarten på Gotland i början av september stod Gotlands Sport Academy i Slite och Jonas Henning som värd. I sin presentation berättade han om hur de på några år har byggt upp en verksamhet som har fått hela orten att leva upp. Det har de gjort i samverkan med personer, företag och andra aktörer i Slite vilket har skapat ett 50-tal arbetstillfällen och en omsättningsökning på 95 miljoner i besöksnäringen där. Han visade en stor stolthet över att få vara med och ta en ”bruksort på dekis” till att bli en ort som folk vill till och som de snackar om. Detta är också anledningen till att han engagerat sig i utbildningens ledningsgrupp. En växande verksamhet behöver kompetent personal men utbildningen behöver också input från personer och aktörer verksamma i branschen.
Ledningsgrupp med representanter från näringen
I utbildningens ledningsgrupp på Gotland finns representanter från ytterligare några viktiga aktörer inom näringen på ön såsom Gotlands besöksnäring (ledningsgruppens ordförande Monika Frisk), Kneippbyn Resort, goGotland, Hansa Event och Gotlands Museum.
”Trots att utbildningen är igång finns fortfarande möjlighet att hoppa på om någon blivit nyfiken och känner sig akut sugen på det”, berättar Lena Flodin som utbildningschef på YrkesAkademin. Annars finns utbildningarna i Örnsköldsvik och Åre efter årsskiftet som alternativ. Läs mer på skolans sida (länk nedan).
https://ya.se/studera-pa-yrkeshogskola/ (klicka på rutan ”Affärsutvecklare Besöksnäring Distans”)
- Text: Jakob Norrby
- Foto: YrkesAkademin
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-