-
Pantpengar från skidanläggningar ger skyddsutrustning till sjukvården
Skidsäsongen blev annorlunda på många sätt, men återigen resulterade den i ett rekordstort antal insamlade pantförpackningar. Sammanlagt samlades 1 526 706 burkar och flaskor in, en ökning med 11 procent från förra säsongen.
Välgörenhet och ansvar
Sedan många år samarbetar Pantamera/Returpack med många av landets skidanläggningar för att göra det enkelt för besökare att panta och ta miljöansvar även på semestern. Pantpengarna går även till någon form av välgörenhet.
“Det är ett bra exempel på vilken skillnad panten kan göra, utöver den uppenbara klimatnyttan. Vi arbetar ständigt för att det ska vara lätt att göra rätt, både för besökarna och för skidanläggningarna. För varje år utökas samarbetet med fler destinationer samtidigt som vi ökar antalet insamlingsmöjligheter på anläggningarna.” Säger Carita Classon, produktchef vid Pantamera.
Årets pantpengar till sjukvården
Pantamera har under flera år samarbetat med Skistar, som äger och driver skidanläggningar bland annat i Sälen, Åre och Vemdalen. Årets insamlade pantpengar valde Skistar att skänka till sjukvården i form av inköp av skyddsvisir och skyddsförkläden.
“Nu har årets pantpengar på våra svenska destinationer genererat 6 000 återanvändbara skyddsvisir tillverkade i Sverige av 100% återvinningsbara material samt nära 20 000 skyddsförkläden till sjukvården i region Dalarna och Jämtland/Härjedalen.” Säger Linda Morell, PR-chef, SkiStar.
Rekordmånga pantförpackningar trots en kortare säsong
Sedan Pantamera lanserade konceptet med insamling av pant på skidanläggningar har antalet insamlade förpackningar ökat markant.
Trots att skidsäsongen i år förkortades på grund av coronaläget samlades rekordmånga burkar och flaskor in. Sammanlagt 1 526 706 förpackningar från samtliga skidanläggningar som Pantamera samarbetar med, en ökning med 11 procent från säsongen innan.
“Att det blev rekord i år, trots att anläggningarna stängdes ner innan påsk, tror vi beror på den ökade medvetenheten om klimatfrågan i allmänhet och en ökad omtanke om miljön i synnerhet.” Säger Carita Classon.
- Text: Pantamera
- Foto: Pantamera
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-