-
Rekordmånga företag till stor resemässa i Nederländerna
Det finns ett stort internationellt intresse att uppleva svenska Lappland. Det är främst vår natur och kultur som lockar. Sedan 2014 har Gold of Lapland satsat på den nederländska marknaden. I år kommer rekordmånga företag från föreningen att kunna närvara på den stora resemässan Vakantiebeurs i Utrecht som äger rum mellan den 15-19 januari.
Egen monter
Första gången föreningen Gold of Lapland deltog på Vakantiebeurs var tillsammans med Visit Sweden 2015 och det har de gjort under flera års tid.
”Det här blir första gången vi kommer att ha en helt egen monter.” Säger Karin Fällman Stenlund, verksamhetsledare och projektledare. ”Genom projekt Exportfokus har vi möjlighet att skicka flera företag från Exportgruppen till mässan, för att sälja sina produkter. Vilket känns jätteroligt, det är ju det vi vill! Nytt för i år, då mässan firar 50 år, är att vi kommer även att ta plats på scen.”
Produktpaketering
Den internationella turismen i Sverige hade 2018 ett exportvärde om 144 miljarder kronor (Fakta om svensk turism 2018) och branschen har varit i stark tillväxt under flera års tid.
För att bättre möta den utländske gästens förväntningar och erbjuda hållbara kvalitetsupplevelser har exportföretagen tillgång till spetskompetens inom paketering och produktutveckling genom Gold of Laplands projekt Exportfokus. Tillsammans med företagen i Exportgruppen har projektet, genom konsulten Cornelia Lohf, tagit fram prissatta paketupplevelser som kommer att säljas på mässan.
”Det är så roligt att se hur företagen samarbetar för att erbjuda gästerna en helhetsupplevelse.” Säger Cecilia Wallinder, destinationsutvecklare på Golden Lapland. ”Genom projektet kan vi vara behjälpliga med kunskap om hur de internationella säljleden fungerar. Men också hur researrangörer arbetar och hur man hanterar provisioner. Men det är företagen som gör jobbet!”
- Text: Gold of Lapland
- Foto: Gold of Lapland
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-