-
Stefan Maurbakken Auktoriserad guide – leder stadsvandringar i Stockholm
Hej Stefan, vill du presentera dig för våra läsare och berätta vad du arbetar med?
Jag är auktoriserad Stockholmsguide, föredragshållare och reseledare. Hösten 2011 flyttade jag tillbaka till Sverige efter mer än 30 år som guide och reseledare utomlands. Fram till i påsken 2019 arbetade jag som reseproducent på Temaresor/Jambo Tours. Då hade det hade blivit dags att gå vidare och möta nya utmaningar.
Idag driver jag mitt eget företag VerdeVerde Travel. Jag leder och organiserar stadsvandringar i Stockholm.
Du arrangerar tiotalet stadsvandringar i Stockholm med olika teman. Hur kom det sig att det blev just dessa vandringar?
Ända sedan jag läste en kurs i arkitektur vid AUC i Kairo på 1980-talet har jag fascinerats av vackra byggnader. Jag hade därefter förmånen att få arbeta i Italien i många år och kom där dagligen i kontakt med luggslitna fasader och romantiska palats. Jag har alltid funderat mycket på vem som bodde i dessa byggnader och hus. Hur gick deras tankar? Vad var deras glädjeämnen och drömmar?
I skolan var historielektionerna oftast fyllda av årtal och krig. Jag var inte jätteintresserad då. Intresset för vår historia har väckts till liv vid vuxen ålder.
Jag utbildade mig till Stockholmsguide och kände att jag inte bara vill jobba för andra, jag hade mer att ge, jag ville arrangera egna vandringar. Jag älskar att berätta om ämnen jag brinner för samt att visa upp kända och mindre kända gator och kvarter. Min första vandring gick i den gröna och sköna stadsdelen Årsta.
Att få visa en för många rätt okänd stadsdel, och att få berätta om Årstafrun som ligger mig varmt om hjärtat är en ynnest. Att höra gäster berätta att de har bott i en stad i hela livet, men helt missat vissa kvarter är både kul och stimulerande. Att vi tillsammans kan lära något nytt vid varje tillfälle.
Stadsvandringar sprider viktig kunskap om vår stadshistoria, så att vi kan värna om vårt förflutna, njuta av nutiden och planera för framtiden. Att vandra tillsammans är ett sätt för generationer att mötas. Det hjälper till att skapa en trygg miljö där alla känner sig hemma. Jag kryddar mina vandringar med Feelgood, humor och storytelling. Jag blandar anekdoter med historiska skeenden.
Jag har fått så bra gensvar att jag i år arrangerar tio olika stadsvandringar. Fram till juli 2019 har jag haft mer än 800 deltagare på mina vandringar. Inom kort kommer jag också att erbjuda cykelvandringar. De populäraste vandringarna i år har varit Murarnas mästare, Konst- och kulturhus på Djurgården samt Världsarvet Skogskyrkogården.
Vilka är VerdeVerdes målgrupp?
Målgruppen är män och kvinnor i alla åldrar med intresse för historia, kultur och natur. I år har jag mest haft kvinnor från cirka 40 år och uppåt men också män, några familjer och yngre deltagare. Många kvinnor frågar varför det är så få män som är med!?!
Jag arrangerar även privata vandringar t ex för vänner i samband med födelsedagar samt afterwork-vandringar för företag och föreningar.
Hur marknadsför du vandringarna?
Jag marknadsför mig främst genom sociala medier som Facebook och Instagram, men också i gratistidningar och på olika internetsidor. Jag affischerar på stan och via eget nätverk. Under Stockholms kulturnatt den 27 april bjöd jag på tre gratisturer i Hammarby Sjöstad som reklam. Jag har också ett samarbete med Abundo (teaterlistan) samt Live it – upplevelser.
Hur finansieras vandringarna?
Genom biljettintäkter som säljs via min hemsida verdeverdetravel.nu och/eller betalning med Swish/kort på plats. Priset är 175 kronor för vuxna, 150 kronor för seniorer, 100 kronor för barn 6-15 år och gratis för barn upp till fem år.
Har du några råd och tips till de som vill leda egna vandringar?
Man måste gilla människor och man måste tycka om att berätta och gärna skaffa sig lite kunskap om den konsten. Som auktoriserad guide i din kommun, får du en slags licens på att du har grundkunskapen. Man måste också vara beredd att läsa in massor av material. Jag gick med på många andra guiders vandringar i början, dels för att se hur andra gör, men framförallt för att förstå hur jag vill jobba. Vad kan jag göra bättre? Vad kan jag göra annorlunda? Sen måste man prova själv. Det kan vara lite pirrigt i början, men det är först när man organiserat ett par vandringar som man vet vad som fungerar och inte. Var lyhörd för kommentarer och synpunkter. Vad tycker dina deltagare?
Om ni vill veta mer om Stefan och hans vandringar och kanske inleda ett samarbete kan ni läsa mer här
Här kan du läsa tidigare intervjuer med intressanta personer inom besöksnäringen
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Privat
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den svenska röda stugan med sina ...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
-
Gästbloggare
-