-
Regeringen nysatsar på marknadsföring av hållbar naturturism
På fredagen kom regeringens exportstrategi där en av flera insatser är att öka Sveriges attraktionskraft för utländska besökare. Med anledning av det gick Visit Sweden ut med nedanstående pressrelease.
Hos utländska turister associeras Sverige starkt med natur och hållbara upplevelser. Visit Swedens arbete att få fler att välja Sverige som resmål för bland annat naturturism får nu ett tillskott på 5 miljoner kronor för 2020. Satsningen kommer från regeringen som en del av den nya Export- och investeringsstrategin.
Att Sverige har en vacker och tillgänglig natur och stora möjligheter till fantastiska naturupplevelser för besökare blir allt mer känt. Det blir exempelvis tydligt genom antalet sökningar på nätet: googlingar om Sverige i kombination med natur och turism ökade med 28 procent mellan 2017 och 2018.
Mellan 2016 och 2019 fick Visit Sweden extra medel från staten till marknadsföring av naturupplevelser i Sverige för turister i utlandet. I samband med att regeringen idag presenterade en ny utvecklad export- och investeringsstrategi ger man Visit Sweden 5 miljoner kronor under 2020 för ”marknadsföring av Sverige som en attraktiv besöksdestination, inom bland annat naturturism”.
– Hållbara naturupplevelser är efterfrågat internationellt och Sverige har otroligt mycket att erbjuda. Nu kan vi tillsammans med besöksnäringen fortsätta det långsiktiga arbetet att göra hållbar naturturism i Sverige ännu mer känd, säger Jenny Jonevret, programansvarig för natur på Visit Sweden.
Visit Sweden ska fortsätta marknadsföringen av Sverige som hållbar destination för att skapa fler affärsmöjligheter för företag inom naturturism. Det täta samarbetet mellan nationella, regionala och lokala organisationer och företag ska fortsätta, och man vill också utveckla arbetet att samla besöksnäringen kring naturturism och sprida kunskap om naturintresserade turister. En viktig uppgift är att stötta företagen så att få fler bokningsbara naturupplevelser och naturnära boenden kan synas på internationella boknings- och planeringssajter och hos researrangörer.
Enligt Visit Swedens målgruppsanalyser förknippar nio av tio turister destinationen Sverige med natur. I de fyra länder som Visit Sweden har fokuserat extra på i tidigare års natursatsning, finns minst 10 miljoner utländska resenärer som är nyfikna på Sverige och svenska naturupplevelser*.
– Den svenska naturen upplevs som vacker, varierande och tillgänglig och är en av resmålet Sveriges starkaste fördelar. Det finns ett stort intresse för naturupplevelser här som Visit Sweden och övriga besöksnäringen kan hämta hem. Vi vill att fler hållbara turistupplevelser över hela landet ska finnas att boka för Sverigeintresserade utländska turister, fortsätter Jenny Jonevret.
I den nya satsningen vill Visit Sweden lägga större kraft på att bidra till regeringens ambition för FNs globala hållbarhetsmål. Genom att skapa nya former av samarbeten och en kontinuerlig dialog mellan näringslivet och offentliga organisationer ska man uppmuntra hållbar utveckling i Sverige.
Regeringens tidigare satsning, ”Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden”, på 10 miljoner kronor per år mellan 2016 och 2019 har gett flera positiva effekter. 13 regionala turistorganisationer, föreningen Naturturismföretagen, myndigheter och flera naturturismentreprenörer har tillsammans med Visit Sweden deltagit i olika utvecklingsprojekt och evenemang för naturupplevelser i Sverige. Visit Sweden har tillsammans med besöksnäringen gjort kampanjerna Sweden on Airbnb, The 72 Hour Cabin och nu i år The Edible Country, som alla fått ett stort internationellt genomslag.
Tillsammans med Tillväxtverket, destinationer, regionala turistorganisationer och entreprenörer inom naturturism har Visit Sweden också gjort Sverige mer intressant hos utländska naturresearrangörer och medier och satte tidigt målet att få arrangera världskongressen för naturturism, Adventure Travel World Summit. I september stod Sverige värd för kongressen med 750 mycket nöjda deltagare från hela världen.
————————————-
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt:
Utländska besökare bjuds in till gör-det-själv-måltid i svenska naturen
Sverigekampanjen The Edible Country trea i Epica Awards
Visit Sweden förändrar sina marknadsprioriteringar
- Text: Visit Sweden/Jakob Norrby
- Foto: Apelöga
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-