-
Regeringen fortsätter internationell satsning på designlandet Sverige
Fortsatt satsning på Sverige som designnation
Den internationella bilden av Sverige som designnation ska nu fortsätta stärkas. Regeringen investerar 5 miljoner kronor under 2020 i den nya exportstrategin för att marknadsföring av svensk design ska bidra till ökad export från Sverige. Visit Sweden har fått uppdraget i samarbete med Svensk Form, Svenska institutet, Sveriges Arkitekter, Swedish Fashion Council och Trä- och Möbelföretagen. Den nya satsningen ska ha extra fokus på hållbarhet och olika former av design.
Utomlands uppfattas svensk design ofta som modern, hållbar och funktionell. I stark konkurrens med andra länder förknippas Sverige allt mer med design än tidigare. Svenska designdestinationer blir också fler och mer uppmärksammade.
Mellan 2016 och 2019 satsade regeringen på att göra design, mode och arkitektur i Sverige mer känt internationellt, och nu investerar man i en fortsättning. Som en del av Sveriges nya export- och investeringsstrategi får Visit Sweden i uppdrag att kommunicera svensk design, och integrera hållbarhet och flera designformer än tidigare. Investeringen på 5 miljoner kronor gäller för 2020.
Tydligare fokus på hållbarhet inom design
Visit Sweden kommer att genomföra uppdraget i nära samarbete med Svensk Form, Svenska institutet, Sveriges Arkitekter, Swedish Fashion Council och TMF – Trä- och Möbelföretagen. Även regioner och städer i Sverige kommer att vara engagerade i samarbetet. Tillsammans ska man öka den internationella kännedomen om Sverige som designnation, få fler turister att välja Sverige för att upptäcka arkitektur och design på plats och öka försäljningen av hållbara designprodukter och designtjänster till utlandet.
Det nya Designprogrammet kommer att ha ett tydligare fokus på hållbarhet inom bland annat design, mode, arkitektur och turism än tidigare. Målet är att öka den ekonomiska tillväxten på lång sikt i landets regioner och för de svenska företagen och samtidigt balansera den med social och miljömässig utveckling.
– Det är fantastiskt roligt att vi tillsammans får förtroendet och möjligheten att hämta hem ännu mer av det ökade intresset för svensk design utomlands. Det finns många designintresserade i världen, människor som också är nyfikna på att uppleva Sverige och svensk livsstil, säger Michael Persson Gripkow, programansvarig för Designprogrammet och Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden.
Svenska institutet (SI) blir ny partner i samarbetet, men har redan tidigare genomfört insatser i det senaste Designprogrammet tillsammans med de övriga deltagarna.
Satsningen skall locka fler designintresserade till Sverige
Det program för design som avslutas under 2019, Swedish Design Moves (som Turismnytt tidigare berättat om), var en fyrårig satsning från regeringen på 7 miljoner kronor per år. Enbart under 2017 och 2018 har en rad aktiviteter genomförts. Designprogrammet har arrangerat 16 internationella event i Tokyo, Milano, New York, Paris och London, bland annat Sveriges officiella utställningar under designveckan i Milano. 64 visningsresor för medier och influerare har arrangerats till Sverige och fler än 260 design-, mode- och arkitekturföretag har varit med och skapat synlighet för Sverige och sina produkter. Fokusmarknader för satsningen har varit Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA och Japan.
Aktörerna i designsamarbetet ska nu göra en handlingsplan för 2020 och planerar redan nu för att lyfta fram designlandet Sverige under Stockholm Design Week och designveckan i Milano nästa år.
– Vi är redan i startgroparna för att bidra till en ökad designexport och lyfta fram mer av hållbar design för designintresserade människor i världen. Svenska företag inom design ligger långt fram inom hållbara produkter och tjänster, och det stärker intresset för Sverige internationellt. Vi vill också att fler ska besöka designdestinationen Sverige och få dem att stanna längre och upptäcka mer, avslutar Michael Persson Gripkow.
Regeringens Export- och investeringsstrategi (s 32)
- Text: Visit Sweden
- Foto: Foto: Tina Stafrén, Lidköpings Porslinsfabrik
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
Den positiva trenden håller i sig. För tredje månaden i rad ökar Värmland när det kommer till kommersiella överna...
-
-
Gästbloggare
-