-
Hur attraherar man den utländska shoppingresenären?
I veckan presenterade Svensk Handel, Tillväxtverket och Visit Sweden sin nya rapport om hur utländska turisters shoppingmönster ser ut. Rapporten är inte en redovisning av nya siffror utan en djupare analys av befintliga siffror (mer om underlaget längst ned). Här går man in på vad, hur och varför och mjukare värden.
Syftet med rapporten är att ge handeln, men också restauranger, hotell och aktivitetsföretag, inspiration och kunskap för att i ännu större omfattning och på ett bra sätt attrahera och bemöta utländska besökare.
Spenderar 63 miljarder
De siffror som utgör grunden är att den svenska besöksnäringen omsätter totalt 317 miljarder kronor varav utländska turister står för 134. De utländska turisterna spenderade 63 miljarder i svenska butiker (siffrorna är från 2017). Rapporten lyfter fram att om man jobbar på det och gör rätt kan den siffran höjas, dessutom rejält. De utländska besökarna och deras spendering i Sverige kan också antas bli fler och större på grund av höjd levnadsstandard och ökat resande. Det verkar också finnas ett stort, potentiellt, uppdämt behov av att få resa till Sverige om vi tittar på Visit Swedens målgruppsanalys från 2018. Där konstaterar man att antalet sverigeintresserade globala resenärer i respektive land är 25,2 miljoner i Tyskland, 18,8 miljoner i USA, 8,8 miljoner i Storbritannien, 5,7 miljoner i Nederländerna och 4,6 miljoner i Frankrike.
Shoppar ”när de ändå är här”
Noteras bör dock att shopping oftast inte är den primära reseanledningen för de flesta som besöker vårt land. De kommer hit främst för att uppleva den vackra naturen eller upptäcka de större städerna. Tyskar och holländare åker till delar av landet som förknippas med natur och traditionell svensk kultur som Småland, Blekinge, Värmland och Dalarna. De franska, engelska och amerikanska besökarna är mer storstadsfokuserade. Under vistelsen besöker de dock gärna butiker, gärna med fokus på hantverk, mode och design och det ska helst vara genuint svenskt och gärna ha en unik historia.
Trots att shopping inte är huvudanledningen till resan ser man den som en viktig komponent och de lämnar Sverige med en positiv shoppingupplevelse. Det innebär att det finns en god potential att också behålla dem som kunder om man har en webbutik som de kan fortsätta att handla i när de kommer hem.
Eftersom de utländska besökarna säger att de vill handla i butiker ”som inte är som hemma” och söker det unika och genuina är stadskärnor viktiga handelsplatser för den här gruppen. Detta innebär en stor potential för dessa och här finns ju också ofta fördelen av närhet till de hotell där många av besökarna bor. Även gårdsbutiker har en stor potential vilket kan bidra till en levande landsbygd.
Stannar de över natten handlar de mer
Om man kan få shoppingbesökaren att stanna över natten har det visat sig att man kan öka försäljningen med så mycket som 40%. Det konstaterade man på Gekås i Ullared. Detta kanske inte är applicerbart på alla men man kan tänka i liknande banor och på olika sätt få de gäster/kunder man har att handla mer. Detta är också en hållbarhetsaspekt då det blir ”färre resta kilometer per handlad krona” och att man förebygger den överturism som vi börjar se på många platser.
Tips från rapporten
Det finns mycket för handeln att vinna på att lära sig mer om turisterna och även för besöksnäringen att samarbeta och samverka med handeln. Här följer några tips från rapporten:
- Marknadsför butiken där resenärerna befinner sig. Eller omvänt – om man är en boendeanläggning eller turistbyrå, samarbeta med era lokala butiker och handelsplatser och tipsa era gäster så finns möjligheten att de stannar längre.
- Anpassa bemötandet efter kundernas förväntningar. Amerikaner vill att butikspersonalen skall bli ”bästisar” med dem medan européer vill få en hälsning när de kommer och sedan undersöka utbudet i lugn och ro (något generaliserat).
- Gott värdskap. Butikspersonalen kan ge tips och råd om destinationen och svara på de viktigaste frågorna som en utländsk kund kan ha.
- Märk ut personalens språkkunskaper på namnbrickorna.
- Märk ut svenska produkter och berätta om ursprung och historia i anslutning till dem.
- Erbjud flera olika betalsätt. Olika nationaliteter föredrar olika betalsätt. De flesta i besöksnäringen är bekanta med det, men kanske inte alltid butiker. Återigen samverka och hjälp varandra.
Mer finns att läsa både i rapporten och den sammanfattande kortversionen (länk nedan).
Om rapporten
I rapporten har man (av olika skäl) fokuserat på besökare från fem länder – Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och USA. Rapporten är utförd av HUI Research på uppdrag av Svensk Handel, Tillväxtverket och Visit Sweden. Man har sammanställt material från Visit Swedens besökarundersökning och 26 olika utländska undersökningar. Man har också frågat ett antal handlare och butiker. För att få fram ”mjuka värden” har man också intervjuat ett antal ”turister på stan”.
Här finner ni länk till rapporten och även till en kortversion som är väldigt lättillgänglig och med många bra tips, inte bara för butiker och handlare utan även för restauranger och boendeanläggningar. Visst är det mycket siffror men det är pedagogiskt presenterat.
Läs mer om vad Tillväxtverket gör och kan göra för dig.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Tillväxtverket
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-