-
Hur attraherar man den utländska shoppingresenären?
I veckan presenterade Svensk Handel, Tillväxtverket och Visit Sweden sin nya rapport om hur utländska turisters shoppingmönster ser ut. Rapporten är inte en redovisning av nya siffror utan en djupare analys av befintliga siffror (mer om underlaget längst ned). Här går man in på vad, hur och varför och mjukare värden.
Syftet med rapporten är att ge handeln, men också restauranger, hotell och aktivitetsföretag, inspiration och kunskap för att i ännu större omfattning och på ett bra sätt attrahera och bemöta utländska besökare.
Spenderar 63 miljarder
De siffror som utgör grunden är att den svenska besöksnäringen omsätter totalt 317 miljarder kronor varav utländska turister står för 134. De utländska turisterna spenderade 63 miljarder i svenska butiker (siffrorna är från 2017). Rapporten lyfter fram att om man jobbar på det och gör rätt kan den siffran höjas, dessutom rejält. De utländska besökarna och deras spendering i Sverige kan också antas bli fler och större på grund av höjd levnadsstandard och ökat resande. Det verkar också finnas ett stort, potentiellt, uppdämt behov av att få resa till Sverige om vi tittar på Visit Swedens målgruppsanalys från 2018. Där konstaterar man att antalet sverigeintresserade globala resenärer i respektive land är 25,2 miljoner i Tyskland, 18,8 miljoner i USA, 8,8 miljoner i Storbritannien, 5,7 miljoner i Nederländerna och 4,6 miljoner i Frankrike.
Shoppar ”när de ändå är här”
Noteras bör dock att shopping oftast inte är den primära reseanledningen för de flesta som besöker vårt land. De kommer hit främst för att uppleva den vackra naturen eller upptäcka de större städerna. Tyskar och holländare åker till delar av landet som förknippas med natur och traditionell svensk kultur som Småland, Blekinge, Värmland och Dalarna. De franska, engelska och amerikanska besökarna är mer storstadsfokuserade. Under vistelsen besöker de dock gärna butiker, gärna med fokus på hantverk, mode och design och det ska helst vara genuint svenskt och gärna ha en unik historia.
Trots att shopping inte är huvudanledningen till resan ser man den som en viktig komponent och de lämnar Sverige med en positiv shoppingupplevelse. Det innebär att det finns en god potential att också behålla dem som kunder om man har en webbutik som de kan fortsätta att handla i när de kommer hem.
Eftersom de utländska besökarna säger att de vill handla i butiker ”som inte är som hemma” och söker det unika och genuina är stadskärnor viktiga handelsplatser för den här gruppen. Detta innebär en stor potential för dessa och här finns ju också ofta fördelen av närhet till de hotell där många av besökarna bor. Även gårdsbutiker har en stor potential vilket kan bidra till en levande landsbygd.
Stannar de över natten handlar de mer
Om man kan få shoppingbesökaren att stanna över natten har det visat sig att man kan öka försäljningen med så mycket som 40%. Det konstaterade man på Gekås i Ullared. Detta kanske inte är applicerbart på alla men man kan tänka i liknande banor och på olika sätt få de gäster/kunder man har att handla mer. Detta är också en hållbarhetsaspekt då det blir ”färre resta kilometer per handlad krona” och att man förebygger den överturism som vi börjar se på många platser.
Tips från rapporten
Det finns mycket för handeln att vinna på att lära sig mer om turisterna och även för besöksnäringen att samarbeta och samverka med handeln. Här följer några tips från rapporten:
- Marknadsför butiken där resenärerna befinner sig. Eller omvänt – om man är en boendeanläggning eller turistbyrå, samarbeta med era lokala butiker och handelsplatser och tipsa era gäster så finns möjligheten att de stannar längre.
- Anpassa bemötandet efter kundernas förväntningar. Amerikaner vill att butikspersonalen skall bli ”bästisar” med dem medan européer vill få en hälsning när de kommer och sedan undersöka utbudet i lugn och ro (något generaliserat).
- Gott värdskap. Butikspersonalen kan ge tips och råd om destinationen och svara på de viktigaste frågorna som en utländsk kund kan ha.
- Märk ut personalens språkkunskaper på namnbrickorna.
- Märk ut svenska produkter och berätta om ursprung och historia i anslutning till dem.
- Erbjud flera olika betalsätt. Olika nationaliteter föredrar olika betalsätt. De flesta i besöksnäringen är bekanta med det, men kanske inte alltid butiker. Återigen samverka och hjälp varandra.
Mer finns att läsa både i rapporten och den sammanfattande kortversionen (länk nedan).
Om rapporten
I rapporten har man (av olika skäl) fokuserat på besökare från fem länder – Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och USA. Rapporten är utförd av HUI Research på uppdrag av Svensk Handel, Tillväxtverket och Visit Sweden. Man har sammanställt material från Visit Swedens besökarundersökning och 26 olika utländska undersökningar. Man har också frågat ett antal handlare och butiker. För att få fram ”mjuka värden” har man också intervjuat ett antal ”turister på stan”.
Här finner ni länk till rapporten och även till en kortversion som är väldigt lättillgänglig och med många bra tips, inte bara för butiker och handlare utan även för restauranger och boendeanläggningar. Visst är det mycket siffror men det är pedagogiskt presenterat.
Läs mer om vad Tillväxtverket gör och kan göra för dig.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Tillväxtverket
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
-
Gästbloggare
-