onsdag 14 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
    • Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
    • Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Jakob Norrby
    2019-05-19 17:07

    Krönika: Låt oss vara positiva! Om klimatångest och brister i Turistsverige – inte

    Premiären för min krönika på Turismnytt får gå i positivitetens tecken. Det känns som det behövs som motvikt till allt prat om klimatångest, flygskam och brister i Turistsverige.

    Det Greta gör är positivt

    För tydligheten skull vill jag börja med att säga att jag tycker att det är positivt att vi blir uppmärksammade på klimatfrågan och den påverkan vi människor har haft och kan ha på miljön och klimatet. Om det sedan sker genom politiker, miljöorganisationer eller en företagsam ung tjej som Greta har väl inte så stor betydelse, det är resultatet och vad vi gör med det som är viktigt. Det är synd att det alltid finns de som vill ge sig på budbäraren. Greta har nog betytt långt mycket mer positivt för Sverige än negativt i alla fall.

    Viktigt i sammanhanget är också att vi pratar hållbarhet, som ju innefattar så mer än bara klimat- och miljöfrågorna. Då blir det ett bättre helhetsperspektiv. Läs till exempel den här artikeln om social hållbarhet.

    Flyget är inte bara ett hot – det kan vara en möjlighet

    Vi börjar med flyget, föremål för mycket stigmatisering när det gäller miljö och klimat. Statistik kan man vända och vrida på nästan hur mycket som helst och få till att tala för det budskap man vill få fram. Men är det konstruktivt att se på flyget som den enskilt största källan till koldioxidutsläpp och den värsta klimatboven? Saken är ju den att man måste ta tag i ALLA delar av vårt samhälle som på olika sätt bidrar negativt till den situation som klimatet befinner sig i. Att sluta helt är sällan lösningen i något sammanhang och skulle alla sluta flyga helt så skulle vi snabbt få ett samhälle som ingen vill ha.

    Om vi håller oss till inrikesflyget så bidrar det med så lite som en procent av CO2-utsläppen i Sverige enligt vissa källor men man kan också hitta dem som visar på flera procentenheter till. Samtidigt bidrar industrin och vägtrafiken tillsammans med mer än 50%! För att inte nämna internet… Låt oss istället titta på vad flygindustrin gör. Flygbolagen jobbar hårt på att själva vidta diverse åtgärder för att minska sin miljöpåverkan, alltifrån biobränsleinblandning till bränslebesparing och bättre teknik (se artikeln om BRAs ”Perfect flight” i veckan). Flygbranschen har tagit fram en färdplan inom regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige som skall göra inrikesflyget fossilfritt till 2030. Flera projekt pågår för att snabbt bygga upp storskalig produktion av biobränsle här i Sverige från svenska råvaror, främst skog och restprodukter från skogsindustrin. Det jobbas också hårt hos flygplanstillverkarna på att minska bränsleförbrukningen med hjälp av innovationer och förbättrad teknik och har så gjort i många år. Sådant har minskat flygplanens bränsleförbrukning (och utsläpp) med 2% per år i tjugo år.

    Det satsas också enorma resurser på att ta fram elflygplan och det går fort! Redan inom fem-sex år, kanske ännu tidigare, kommer det att finnas elflygplan som tar mellan tio och tjugo passagerare och klarar de flesta sträckor vi har inrikes i Sverige. De kommer dessutom vara billigare i drift, tystare och kräva betydligt kortare start-/landningsbanor vilket skapar helt nya transportmöjligheter. Då gäller det bara att de mindre regionala flygplatserna, som passar utmärkt för ändamålet, finns kvar. Och Bromma, men kanske ett mindre Bromma för elflyg. Därför är viktigt att vi fortsätter att flyga. När vi behöver det och när det är ett rimligt alternativ. Drar man ner kraftigt på flygandet är det nämligen de linjer som är i störst behov av flygförbindelser som drabbas först, inte Stockholm-Göteborg där tåget finns som rimligt alternativ. Det är linjer där tåg inte ens finns som alternativ eller tar avsevärt längre tid och där bil ofta är enda alternativet. Vips har vi gjort mer skada än nytta.

    Som synes, det är mycket på gång och finns många möjligheter här. Inte minst för svensk industri att ligga i framkant, men det behövs support och möjliggörande från myndigheternas sida.

    Tåget inte lösningen på allt – Utmaningar men också möjligheter

    Tåget då, hur ser det ut där? Ja, skulle alla sluta flyga över en natt skulle det bli VÄLDIGT trångt. Här är ju frågan vad befintliga spår kan svälja… Men det talas om längre tåg med fler vagnar och det är ju en smart lösning. Höghastighetståg som kräver investeringar på flera hundra miljarder och är klara om mer än tjugo år är, i alla fall jag, högst tveksam till. När de är klara har vi säkert för länge sedan tagit fram andra mycket smartare sätt att resa på. Kanske elflygplan som går snabbare och landar på minst fem ställen mellan höghastighetsbanans stationer…. Dock har det börjat komma nya sätt att resa mer flexibelt med tåg redan i sommar. Både Inlandsbanan och Norrtåg erbjuder möjlighet att åka på ett mer flexibelt sätt. Jag hörde någon som nämnde att Tåg i Bergslagen också har något på gång.

    Fler svenskar borde resa mer i Sverige!

    Jag har jobbat inom turism i över trettio år och nästan tjugo med svensk besöksnäring. Jag har i många år, över femton i alla fall, kämpat för att få fler svenskar att resa mer i Sverige. Inte världens lättaste uppgift har det visat sig. Visit Sweden har inte det i sitt uppdrag, så ingen skuld på dem. Kommunerna gör en del men många hänvisar till regionen där de har lagt en stor del av sin budget. Regionerna, ja de hänvisar antingen till kommunerna eller att de lägger alla pengar på utlandsmarknadsföring. Visst, jag generaliserar och det har både varierat över tid och ser olika ut i olika delar av landet. Men, och nu är vi tillbaka till positiviteten, det börjar ändras (Turistrådet Västsverige jobbar till exempel mot den svenska målgruppen) och framför allt så pekar många faktorer på en kraftig ökning av sommarsemestrande svenskar i Sverige i år. Talar för det gör nämnda flygskam, den svenska kronan vars värde som inte direkt lockar till att åka över gränsen och så den fina sommaren förra året. Den visade ju faktiskt på hur bra det kan vara och fick förhoppningsvis rätt många att upptäcka nya besöksmål.

    Hur kan en slöja bli en möjlighet?

    Då blir jag lite ledsen när en branschmediekollega tycker att Sverige är ett uselt turistland och att Stockholms skärgård är ett exempel på det. Det fanns ingen information på engelska, inga allmänna badplatser och dåliga båtförbindelser. Dessutom var det enkom för blonda och blonda och blåögda svenskar, ingen ”slöja” eller person med utomeuropeiskt utseende ska ha synts till. Jag säger inte att skärgården är perfekt i något av dessa avseenden, men nog är det bra mycket bättre än så och bättre och inte minst mer tillgängligt för alla än i de flesta av världens övriga länder. Jag är ändå glad över att ha läst detta för då inser jag, som tänker lite positivt, VILKEN MÖJLIGHET! Om ingen med utomeuropeiskt utseende (vad det nu är…) eller med slöja har varit i skärgården – Vilken marknad! Man skulle ju lätt kunna flerdubbla besökarna. Det gäller bara att hitta vad som lockar dem och vad som gör dem nyfikna på att utforska ”resten av landet”. Det de kanske inte visste fanns eller visste att man kan och får besöka. Deras största intresse är kanske matlagning med svamp, men ingen har talat om att i Sverige får vem som helst plocka svamp (nästan) var som helst.

    Som sagt, om vi ser positivt på sakernas tillstånd och möjligheter i det, så blir allt mycket bättre och vi själva gladare!

    Lista på möjligheter

    Vad säger ni om den här listan på möjligheter om några år:

    • Sverige producerar elflygplan, som dessutom exporteras
    • Sverige producerar biodrivmedel så att det räcker till behoven i Sverige och vi kan till och med exportera.
    • Vi kan resa mycket mer flexibelt med elflygplan men också med tåg
    • Mycket mindre buller från flyget och mycket mindre eller inga utsläpp.
    • De flesta svenskar har valt bort en eller flera utlandsresor och har upptäckt minst ett par nya smultronställen i Sverige
    • Turismen är inte bara en basnäring i Sverige, det är den bransch som växer fortast, anställer flest och ger avgjort mest intäkter från ”export”.
    • Många invandrare, både första- och andragenerationens och nyanlända, har turistat i Sverige och upptäckt mer av landet de lever i tack vare smart marknadsföring och informationskampanjer.
    • Text: Jakob Norrby
    Tweet
  • Vy flygbussarna tar ett nytt kliv i sin långa tradition av hållbarhetsarbete och lanserar en elbusslinje mellan Stockholm Cityterminalen och Arlanda flygplats.
    2025-05-13 18:19

    Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda

    Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.

  • Pam's pool deck -besöksnäring
    2025-05-12 05:38

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25

    Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ

  • Malin Västerteg, ny ordförande i styrelsen för Countryside Hotels.
    2025-05-11 19:20

    Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen

    Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.

  • Hotell Eggers i Göteborg. Visitas statistik visar en nedgång för hotellmarknaden under april.
    2025-05-11 18:43

    Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april

    Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.

  • Åk med Strömma och upplev den magiska och historiska vårkänslan på Birka.
    2025-05-11 18:15

    Strömma – Våren spirar på historiska Birka

    Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.

  • Personalen på Moder
    2025-05-10 10:42

    Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!

    Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform

  • Destination Jönköping nylanserar nu sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap för besöksnäringen att använda.
    2025-05-09 17:01

    Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap

    Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.

  • Caroline Cederblad, Maud Olofsson, Madeleine Brehmer. Systrarna vann Visitas årliga utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen".
    2025-05-09 16:17

    Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen

    Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.

  • Louis Monville, projektledare för cykelleder på Västkuststiftelsen, är redo att inviga Sjuhäradsrundan med en cykeltur runt den.
    2025-05-09 15:59

    Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

    Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.

  • SJ arbetar för att sätta in fler avgångar och snabbtåg mellan Stockholm och Åre. SkiStar möter därmed gästens behov bättre.
    2025-05-07 14:44

    SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen

    SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Delta på Swedish Workshop Storbritannien 2025

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-05 00:06

      Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

      I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...

    • 2025-05-05 03:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...

    • 2025-05-09 15:59

      Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

      Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...

    • 2025-05-07 12:25

      Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten

      De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet