-
Krönika: Låt oss vara positiva! Om klimatångest och brister i Turistsverige – inte
Premiären för min krönika på Turismnytt får gå i positivitetens tecken. Det känns som det behövs som motvikt till allt prat om klimatångest, flygskam och brister i Turistsverige.
Det Greta gör är positivt
För tydligheten skull vill jag börja med att säga att jag tycker att det är positivt att vi blir uppmärksammade på klimatfrågan och den påverkan vi människor har haft och kan ha på miljön och klimatet. Om det sedan sker genom politiker, miljöorganisationer eller en företagsam ung tjej som Greta har väl inte så stor betydelse, det är resultatet och vad vi gör med det som är viktigt. Det är synd att det alltid finns de som vill ge sig på budbäraren. Greta har nog betytt långt mycket mer positivt för Sverige än negativt i alla fall.
Viktigt i sammanhanget är också att vi pratar hållbarhet, som ju innefattar så mer än bara klimat- och miljöfrågorna. Då blir det ett bättre helhetsperspektiv. Läs till exempel den här artikeln om social hållbarhet.
Flyget är inte bara ett hot – det kan vara en möjlighet
Vi börjar med flyget, föremål för mycket stigmatisering när det gäller miljö och klimat. Statistik kan man vända och vrida på nästan hur mycket som helst och få till att tala för det budskap man vill få fram. Men är det konstruktivt att se på flyget som den enskilt största källan till koldioxidutsläpp och den värsta klimatboven? Saken är ju den att man måste ta tag i ALLA delar av vårt samhälle som på olika sätt bidrar negativt till den situation som klimatet befinner sig i. Att sluta helt är sällan lösningen i något sammanhang och skulle alla sluta flyga helt så skulle vi snabbt få ett samhälle som ingen vill ha.
Om vi håller oss till inrikesflyget så bidrar det med så lite som en procent av CO2-utsläppen i Sverige enligt vissa källor men man kan också hitta dem som visar på flera procentenheter till. Samtidigt bidrar industrin och vägtrafiken tillsammans med mer än 50%! För att inte nämna internet… Låt oss istället titta på vad flygindustrin gör. Flygbolagen jobbar hårt på att själva vidta diverse åtgärder för att minska sin miljöpåverkan, alltifrån biobränsleinblandning till bränslebesparing och bättre teknik (se artikeln om BRAs ”Perfect flight” i veckan). Flygbranschen har tagit fram en färdplan inom regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige som skall göra inrikesflyget fossilfritt till 2030. Flera projekt pågår för att snabbt bygga upp storskalig produktion av biobränsle här i Sverige från svenska råvaror, främst skog och restprodukter från skogsindustrin. Det jobbas också hårt hos flygplanstillverkarna på att minska bränsleförbrukningen med hjälp av innovationer och förbättrad teknik och har så gjort i många år. Sådant har minskat flygplanens bränsleförbrukning (och utsläpp) med 2% per år i tjugo år.
Det satsas också enorma resurser på att ta fram elflygplan och det går fort! Redan inom fem-sex år, kanske ännu tidigare, kommer det att finnas elflygplan som tar mellan tio och tjugo passagerare och klarar de flesta sträckor vi har inrikes i Sverige. De kommer dessutom vara billigare i drift, tystare och kräva betydligt kortare start-/landningsbanor vilket skapar helt nya transportmöjligheter. Då gäller det bara att de mindre regionala flygplatserna, som passar utmärkt för ändamålet, finns kvar. Och Bromma, men kanske ett mindre Bromma för elflyg. Därför är viktigt att vi fortsätter att flyga. När vi behöver det och när det är ett rimligt alternativ. Drar man ner kraftigt på flygandet är det nämligen de linjer som är i störst behov av flygförbindelser som drabbas först, inte Stockholm-Göteborg där tåget finns som rimligt alternativ. Det är linjer där tåg inte ens finns som alternativ eller tar avsevärt längre tid och där bil ofta är enda alternativet. Vips har vi gjort mer skada än nytta.
Som synes, det är mycket på gång och finns många möjligheter här. Inte minst för svensk industri att ligga i framkant, men det behövs support och möjliggörande från myndigheternas sida.
Tåget inte lösningen på allt – Utmaningar men också möjligheter
Tåget då, hur ser det ut där? Ja, skulle alla sluta flyga över en natt skulle det bli VÄLDIGT trångt. Här är ju frågan vad befintliga spår kan svälja… Men det talas om längre tåg med fler vagnar och det är ju en smart lösning. Höghastighetståg som kräver investeringar på flera hundra miljarder och är klara om mer än tjugo år är, i alla fall jag, högst tveksam till. När de är klara har vi säkert för länge sedan tagit fram andra mycket smartare sätt att resa på. Kanske elflygplan som går snabbare och landar på minst fem ställen mellan höghastighetsbanans stationer…. Dock har det börjat komma nya sätt att resa mer flexibelt med tåg redan i sommar. Både Inlandsbanan och Norrtåg erbjuder möjlighet att åka på ett mer flexibelt sätt. Jag hörde någon som nämnde att Tåg i Bergslagen också har något på gång.
Fler svenskar borde resa mer i Sverige!
Jag har jobbat inom turism i över trettio år och nästan tjugo med svensk besöksnäring. Jag har i många år, över femton i alla fall, kämpat för att få fler svenskar att resa mer i Sverige. Inte världens lättaste uppgift har det visat sig. Visit Sweden har inte det i sitt uppdrag, så ingen skuld på dem. Kommunerna gör en del men många hänvisar till regionen där de har lagt en stor del av sin budget. Regionerna, ja de hänvisar antingen till kommunerna eller att de lägger alla pengar på utlandsmarknadsföring. Visst, jag generaliserar och det har både varierat över tid och ser olika ut i olika delar av landet. Men, och nu är vi tillbaka till positiviteten, det börjar ändras (Turistrådet Västsverige jobbar till exempel mot den svenska målgruppen) och framför allt så pekar många faktorer på en kraftig ökning av sommarsemestrande svenskar i Sverige i år. Talar för det gör nämnda flygskam, den svenska kronan vars värde som inte direkt lockar till att åka över gränsen och så den fina sommaren förra året. Den visade ju faktiskt på hur bra det kan vara och fick förhoppningsvis rätt många att upptäcka nya besöksmål.
Hur kan en slöja bli en möjlighet?
Då blir jag lite ledsen när en branschmediekollega tycker att Sverige är ett uselt turistland och att Stockholms skärgård är ett exempel på det. Det fanns ingen information på engelska, inga allmänna badplatser och dåliga båtförbindelser. Dessutom var det enkom för blonda och blonda och blåögda svenskar, ingen ”slöja” eller person med utomeuropeiskt utseende ska ha synts till. Jag säger inte att skärgården är perfekt i något av dessa avseenden, men nog är det bra mycket bättre än så och bättre och inte minst mer tillgängligt för alla än i de flesta av världens övriga länder. Jag är ändå glad över att ha läst detta för då inser jag, som tänker lite positivt, VILKEN MÖJLIGHET! Om ingen med utomeuropeiskt utseende (vad det nu är…) eller med slöja har varit i skärgården – Vilken marknad! Man skulle ju lätt kunna flerdubbla besökarna. Det gäller bara att hitta vad som lockar dem och vad som gör dem nyfikna på att utforska ”resten av landet”. Det de kanske inte visste fanns eller visste att man kan och får besöka. Deras största intresse är kanske matlagning med svamp, men ingen har talat om att i Sverige får vem som helst plocka svamp (nästan) var som helst.
Som sagt, om vi ser positivt på sakernas tillstånd och möjligheter i det, så blir allt mycket bättre och vi själva gladare!
Lista på möjligheter
Vad säger ni om den här listan på möjligheter om några år:
- Sverige producerar elflygplan, som dessutom exporteras
- Sverige producerar biodrivmedel så att det räcker till behoven i Sverige och vi kan till och med exportera.
- Vi kan resa mycket mer flexibelt med elflygplan men också med tåg
- Mycket mindre buller från flyget och mycket mindre eller inga utsläpp.
- De flesta svenskar har valt bort en eller flera utlandsresor och har upptäckt minst ett par nya smultronställen i Sverige
- Turismen är inte bara en basnäring i Sverige, det är den bransch som växer fortast, anställer flest och ger avgjort mest intäkter från ”export”.
- Många invandrare, både första- och andragenerationens och nyanlända, har turistat i Sverige och upptäckt mer av landet de lever i tack vare smart marknadsföring och informationskampanjer.
- Text: Jakob Norrby
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt bedömningsverktyg, Evenemangstratten.
-
Nytt samarbete ska stärka Helsingborg som filmstad
Helsingborg och Film i Skåne ingår i ett samarbete som ska stärka staden som inspelningsplats och bidra till lokal talangutveckling.
-
Sandra Wisén ny projektledare för Eskilstuna Convention Bureau
Den 1 november 2024 tillträdde Sandra Wisén tjänsten som projektledare för möten på Eskilstuna Convention Bureau.
-
Elite Hotels och Svenska Dryckesmässor presenterar två nya mässor i Norrköping
I ett samarbete med Svenska Dryckesmässor arrangerar Elite Hotels "Vin i Norrköping" och "Dryck och Destillat Norrköping".
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen är en av Sveriges snabbast växande näringar. Trots det så är den närmast osynlig i Trafikverkets infrastrukturplanering.
-
Eskilstuna – följ Sofies exempel och hyr ut boende under evenemang
Inför Folk och Kultur 2025 uppmanas nu invånare i Eskilstuna att hyra ut boenden för att möta det stora behovet av logi i februari.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Mest i kategorierna Destination, Evenemang och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Gröna Lund avslöjar att det kommer en ny attraktion 2025 - supergungan ”Pumpen”. Dessutom kommer Gnuttarna att flytta in i parken.
-
Elite Hotel Frost i Kiruna öppnar våren 2025
Elite Hotels of Sweden meddelar att deras nya hotell i Kiruna, som öppnar 2025, kommer att heta Elite Hotel Frost.
-
Alla årets vinnare av SLAO utmärkelser
Vinnarna av alla priser presenterades vid SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisations årsmöte den 20 oktober.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här vecka är det av naturliga skäl mycket fokus på höst...
-
Marcus Ståhl levererar SEO-tips för företag inom besöksnäringen
Konkreta tips för att komma igång Att komma igång med SEO (sökmotoroptimering) kan verka överväldigande, men med ...
-
Birka Gotland återkommer till Härnösand och Höga Kusten 2025
Nästa år välkomnas återigen Birka Gotland till Höga Kusten. Den populära kryssningen anlöper til...
-
Skistar vinner pris för världens första fossilfria skidanläggning
SkiStar vinner branschorganisationen SLAO:s första Hållbarhetspris. Detta för sitt banbrytande p...
-
-
Gästbloggare
-