-
Så var besöksnäringsåret 2016
De mest lästa artiklarna på Turismnytt under 2016 är:
Aktivitetsbolag
Nyheterna på skidorterna 2016/2017
Fler och fler besöker museerna i Sverige.
Projektet som kommer att rita om Sveriges turistkarta
Destinationer
Destinationen med högtflygande planer
Mälarkommuner skapar samarbete
Destinationsutveckling
Lär dig mer om hur man kan utveckla en destination
Camping
Campingen där gästerna får vad de inte visste att de ville ha.
Hotell
- Hotellinvigningar
– First Hotel Arlanda
– Comfort Hotel, Norrköping
- Pågående hotellbyggen
– Arlanda
– Halmstad
– Comfort Hotel, Kista
- Planerade hotellbyggen
– Kinnekulle
– Quality Hotel Malmö
- Hotell hyrs ut till asylsökanden
Här är hotellen som blev asylboenden
Forskning
Nytt forskningscentrum inom turism öppnas.
Handel
Så arbetar vi fram strategier för handel och besöksnäringen.
IKEA säljer sina handelsfastigheter.
Hållbarhet
Många hållbarhetsprojekt startas nu upp. Läs om de här.
Koncepten som skall ge hälsa, miljö och hållbarhet.
Resebyrå/Turistbyrå
Många kritiska röster hörs mot turistbyråerna.
Destinationsbolag tar över turistservice.
Transport
Arlanda anpassas efter kineserna.
Så ser finansieringen ut för Sälens flygplats.
Konferens, möten och events
Marknadsföring
De bästa sajterna inom turism är…
Möjligheterna är enorma inom turistnäringen med den nya digitala tekniken.
Besöksnäringens bästa företag inom platsmarknadsföring.
Om branschen
Rapport från svensk besöksnäringskongress.
VD Thomas Brühl slutar på Visit Sweden.
Om besökarna
Mat och Dryck
White Guide Nordic 2017 har släppts.
Ny mat- och dryckesfestival har premiär.
De mest lästa intervjuerna under 2016

Mikael Damberg
Näringsminister Innovationsminister, SverigeEva Palmgren, Sweden Hotels
Därför är alla välkomna i hotellbranschen.Peter & Peter, DestinationsbyggarnaPå bilden ovan: Mikael Damberg, Sveriges näringsminister åker Zipline i Småland.- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Anna Tigerström
- Hotellinvigningar
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-

